Školský podporný tím
Školský podporný tím
Sme tu pre všetkých, ktorí to potrebujú
Ak chceš a potrebuješ pomôcť, či poradiť, ozvi sa na email:
spt@zssmspalin.sk
V našej škole sme sa rozhodli ísť cestou budovania inkluzívnej kultúry. Našou snahou je vytvárať prostredie, v ktorom je každý vítaný a prijímaný so svojou jedinečnosťou, tak aby mohol optimálne rozvíjať svoj potenciál a napredovať.
Túto úlohu v spolupráci s pedagogickými zamestnancami školy zabezpečuje školský podporný tím (ŠPT). Úlohou ŠPT je spoluvytvárať bezpečné prostredie založené na rešpekte, prijatí, porozumení a istote, aby sa „životom“ v našej škole niesla spolupracujúca a priateľská atmosféra.
Práca školského podporného tímu nie je len súčtom jednotlivých profesií, ale je charakteristická svojou koordinovanosťou a postupmi spoločnej práce. Takáto práca napĺňa princípy multidisciplinárnej spolupráce.
Členovia ŠPT a jeho subtími spolupracujú a poskytujú podporu žiakom, učiteľom, vedeniu školy a rodičom.
Školský podporný tím pracuje v zložení:
PhDr. Katarína Hromadová
- školská špeciálna pedagogička, koordinátorka ŠPT
Mgr. Veronika Karašová
- školská špeciálna pedagogička v MŠ
Mgr. Andrea Baťaliková – ILI - individuálna logopedická intervencia
Mgr. Adriana Lovasová – ŠP, učiteľka v ŠT
Mgr. Katarína Kohútová
- školská psychologička
PhDr. Michaela Mrázová
- školská sociálna pedagogička – výchovné a kariérové poradenstvo, koordinátor prevencie
Subtímy ŠPT
- pedagogickí asistenti
- triedni učitelia a pedagogickí zamestnanci
Členovia tímu pracujú na základe svojich kompetencií podľa plánu práce ŠPT. Podporný tím sa pravidelne stretáva a spoločne rieši aktuálne situácie, požiadavky a potreby zo strany žiakov, rodičov, učiteľov a vedenia školy.
ŠPT – profesijné zastúpenie
Školský špeciálny pedagóg ŠŠP – poskytuje starostlivosť/intervenciu najmä žiakom s ťažkosťami v učení, žiakom s rizikovým vývinom, zúčastňuje sa prípadových stretnutí. Zabezpečuje prvý odborný intervenčný kontakt pri riešení problémov v správaní detí. Usmerňuje začlenenie detí, dokumentáciu, komunikáciu s poradenským zariadením, rodičmi, realizuje identifikáciu detí s poruchami učenia, depistáže v prvých ročníkoch a MŠ, rozvojové – adaptačné programy, zúčastňuje sa pri zápise do prvého ročníka či koordinuje triednych učiteľov a pedagogických asistentov pri edukácii detí so ŠVVP, v spolupráci s učiteľmi vypracúva IVP.
Školský psychológ ŠPSY – zabezpečuje jednorazovú alebo pravidelnú individuálnu či skupinovú preventívnu a intervenčnú psychologickú podporu deťom a ich rodinám, ako napríklad adaptáciu nových detí v triedach, sledovanie problémov v kolektívoch, intervenuje v prípade konfliktov medzi deťmi. Podľa možností školský psychológ ponúka psychologickú podporu aj zamestnancom školy. Vzhľadom k jeho odbornosti poskytuje vzdelávanie rodičom a učiteľom, realizuje identifikáciu rizikových detí, meranie klímy tried, zboru, depistáže, orientačnú psychologickú diagnostiku a i. V prípade, že pracuje s komplexnými prípadmi, pravidelne navštevuje externého supervízora.
Sociálny pedagóg ŠSP – realizuje preventívne a intervenčné programy, podporuje deti a ich rodiny, ktoré majú bariéry k dosiahnutiu učebných a rozvojových cieľov, najmä na strane rodiny, alebo sociálneho prostredia. Je dôležitým spojovacím článkom medzi školou a rodinou. Pomáha prepájať zdroje a prácu ostatných členov tímu tak, aby tieto boli dostupné pre všetky deti. Umožňuje budovať a podporovať komunitnú podporu, prepojenia na externých členov tímu. Udržuje kontakty nielen s poradenským zariadením, ale aj sociálnou kuratelou a externými organizáciami.
Kariérové poradenstvo KP – spolu s učiteľmi vytvára plán KV a KP v škole so zameraním na kurikulárne a mimokurikulárne aktivity v inkluzívnom procese, ktorý umožňuje žiakom nadobúdať zručnosti pre riadenie kariéry, aby si dokázali utvárať zmysluplný osobný a spoločensky relevantný pracovný život. Tiež zabezpečuje dokumentáciu, prihlášky a kariérové poradenstvo v súvislosti s prechodom na strednú školu alebo 5, 8-ročné gymnázium. Usmerňuje triednych učiteľov, navrhuje zmeny v kurikule predmetov a ŠkVP tak, aby v ňom bol čo najlepšie zohľadnený kariérový rozvoj detí. Udržuje kontakty so strednými, prípadne vysokými školami, organizuje návštevy, exkurzie, výmenné pobyty a aktivity medzi školami, besedy.
Výchovné poradenstvo VP – vytvára prepojenia medzi učiteľmi a ŠPT. Pomáha triednym učiteľom, asistentom a ostatným členom podporného tímu pri riešení výchovných ťažkostí, spolupracuje so zariadeniami poradenstva a prevencie
Koordinátor prevencie – realizuje aktivity zamerané na prevenciu sociálno-patologických javov (drogové závislosti, šikanovanie), zabezpečuje aktivity na podporu zdravého životného štýlu, podieľa sa na vytváraní pozitívnej atmosféry v škole.